Autostore har en service og after sales avdeling på i alt 7 stk + meg som leder. Vi er igjen delt inn i to land Norge og Polen. For meg er det viktig at det er god kommunikasjon mellom disse to avdelingene, og jeg er opptatt av at det skal være en god tone med en porsjon humor. Jeg har vært opptatt av at de som får jobb i min avdeling, liker å ha ett arbeidsmiljø hvor man byr på seg selv.
Min første påstand er at nøkkelen til success for en leder ligger i kommunikasjon. Men kommunikasjon er ikke enkelt, fordi det er faktorer i spill som er vanskelige å forutsi.
Min første påstand er at nøkkelen til success for en leder ligger i kommunikasjon. Men kommunikasjon er ikke enkelt, fordi det er faktorer i spill som er vanskelige å forutsi.
- En mottaker kan endre sin oppfattelse av noe som blir sagt, utfra sin sinnsstemning. Dersom mottaker er sint vil han være litt negativt innstilt, og da kan for eksempel ironi bli missoppfattet.
- En mottaker har gjort sine egne erfaringer og forståelser igjennom livet. Når man kommuniserer vil mottaker bruke sin egen kunnskap for å forstå, dersom mottaker har lært noe annerledes vil han også oppfatte budskapet annerledes.
Det finnes en bok som heter "Precision model", denne boken lærer deg en modell for å sikre at mottaker oppfatter deg riktig, men også at du oppfatter din mottaker riktig. Jeg har selv begynt å studere denne og lært noen triks, men jeg behersker ikke å bruke modellen i enhver situasjon enda. Mitt mål er å lære denne modellen, for jeg tror det vil gjøre meg til en bedre leder.
Man trenger ikke lese mange sidene på google før vi ser at flere deler min mening om at kommunikasjon er viktig, denne for eksempel: http://www.reliableplant.com/Read/12675/communication-most-important-key-to-leadership-success
Min andre påstand er at vi ledere må fokusere på spørsmålene mer enn svarene. Jeg mener dette vil bidra til mer motivasjon i teamet for de avgjørelsene som blir tatt. Det er viktig for leder å balansere diskusjonene slik at man ikke diskuterer unødvendig før man kommer videre, men det er samtidig viktig at teamet føler at avgjørelsen er tatt i ett samarbeid.
Jeg anbefaler denne artikkelen: http://www.forbes.com/sites/avidan/2013/03/03/good-managers-listen-great-managers-ask-questions/
Jeg anbefaler denne artikkelen: http://www.forbes.com/sites/avidan/2013/03/03/good-managers-listen-great-managers-ask-questions/
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar