Autostore er levert i 3 verdensdeler så langt: ASIA, Europa og USA. Vi selger våre Autostore via ett distributør nettverk (partnere). Våre distributører har ikke bare ansvar for salg, men også ansvar for service og vedlikehold av anleggene. Mitt team skal sørge for at våre distributører, har kunnskap nok til å kunne gjennomføre service og vedlikehold for sine kunder. Vi tilbyr trening og interaktive manualer for våre distributører, men har også vanlig telefon support og selvfølgelig on-site support.
For å finne ut hvor godt våre anlegg fungerer for kundene våre, har vi utviklet en KPI på anleggets oppetid.
Key performance indicators kan kalles lederens sekretær, dersom man har gode KPIer vil man som leder forenkle sin hverdag. Så langt har jeg kun en god KPI i min avdeling, denne måler kontinuerlig oppetid på alle anlegg.
Når jeg får ett anlegg under mitt mål om oppetid, har jeg en indikator som gir meg og mitt team beskjed om at ett anlegg ikke presterer. I mitt team har jeg så hoved kontakter for hver distributør, som skal undersøke hvorfor anlegget ikke presterer. Hoved kontakten skal i en slik situasjon gjennomføre nærmere analyser for nøyaktig å finne årsak til problemet, når årsaken er funnet deles denne med distributør. Hver uke deler alle hoved kontakter så denne informasjonen med meg i ett samlet møte, slik at vi kan lære av hverandre.
Denne metoden har blitt positivt mottatt av våre distributører.
For å finne ut hvor godt våre anlegg fungerer for kundene våre, har vi utviklet en KPI på anleggets oppetid.
Key performance indicators kan kalles lederens sekretær, dersom man har gode KPIer vil man som leder forenkle sin hverdag. Så langt har jeg kun en god KPI i min avdeling, denne måler kontinuerlig oppetid på alle anlegg.
Når jeg får ett anlegg under mitt mål om oppetid, har jeg en indikator som gir meg og mitt team beskjed om at ett anlegg ikke presterer. I mitt team har jeg så hoved kontakter for hver distributør, som skal undersøke hvorfor anlegget ikke presterer. Hoved kontakten skal i en slik situasjon gjennomføre nærmere analyser for nøyaktig å finne årsak til problemet, når årsaken er funnet deles denne med distributør. Hver uke deler alle hoved kontakter så denne informasjonen med meg i ett samlet møte, slik at vi kan lære av hverandre.
Denne metoden har blitt positivt mottatt av våre distributører.
I min korte studie om KPI har jeg så langt funnet ut at det er viktig at en KPI er konkret, og at den må kunne måles kontinuerlig.
Denne er nyttig å lese: http://www.savio.no/blogg/a/89/en-kpi-er-en-maaling-men-en-maaling-er-ikke-noedvendigvis-en-kpi?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign=en-kpi-er-en-maaling-men-en-maaling-er-ikke-noedvendigvis-en-kpi&utm_content=button-left-colum
Min neste KPI ønsker jeg å måle på avvik, dvs en KPI som sier noe om hvor lang tid vi bruker på å løse distributørenes innmeldte avvik. Dette tror jeg ville gitt oss en god indikator for kunde/distributør tilfredshet. Utfordringen er at ett innmeldt avvik har nivåer for hvor vanskelig det er å løse, med det mener jeg at noen avvik krever utviklings timer mens andre kan teamet mitt svare direkte på.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar