Translate

torsdag 6. februar 2014

Utfordring angående Lync og Outlook 2013

Jeg vil lage en liten artikkel, om en utfordring ifbm oppgradering av outlook. Tidligere brukte jeg "quick contacts" funksjonen i Outlook 2010, da fikk jeg med meg gruppene i Lync, og dette gjorde det enkelt å organisere mine Lync kontakter. Til min store overraskelse, så er "quick contacts" tatt vekk i outlook 2013. Det betydde at jeg måtte tenke nytt, og det var tydelig når jeg søkte rundt at jeg ikke var alene om det. Nå har jeg funnet en løsning, som jeg er fornøyd med, og ønsker å dele denne.

Outlook 2013 har endret navn på "kontakter", denne funksjonen heter nå "people". Det er også kommet en hurtig linje i bunn av første kolonne, her kan man svitsje mellom mail/people/kalender/notes mm. Det er denne linjen som er hoved elementet i min løsning, fordi dagene mine går stort sett i å sjekke mail, være i og schedulere møter og kommunisere med kolleger og samarbeids partnere. Så å ha rask tilgang til mail/kalender/people  er viktig for meg. Mail og kalender er ikke så veldig forskjellig, men som sagt er min "quick contacts" forsvunnet, som jeg hadde på min hovedside tidligere. Det å begynne å bruke hurtig linjen, var det som var overgangen, men når jeg kom inn i det så fant jeg ut at de nye people funksjonene kom godt med 😊

Følgende små tilpasninger har jeg gjort. I people har jeg laget meg foldere. For meg passet det å lage i foldere henhold til avdelinger som Autostore er delt inn i, og å lage en folder for hver samarbeids partner. Jeg kopierte hver kontakt inn i mine foldere. Ved å kopiere kontaktene mine, så oppnår jeg muligheten til å kunne søke enkelt etter mine kontakter i main folderen.

Det som er veldig bra med min nye løsning, er at når jeg finner min kontakt så ligger alle mine muligheter for å kommunisere, og sette opp møter med vedkommende med hurtig linker. Dette forenkler min jobb og effektivisere arbeids dagen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar